Vægttabsforløb og de sidste kilo

I mit vægtabsforløb fungerer stineb.dk som “selvterapi” kombineret med personlig opskriftssamling/madnotesbog. Jeg er typen, der aldrig følger en opskrift fra ende til anden. Det fungerer for mig at notere min version af andres mad-opfindelser.

Skal tallet på vægten være hemmelig?

Selvom der ikke er mange, der kender til stineb.dk er det grænseoverskridende at sætte tal på min faktiske vægt i dette indlæg. Åbenhed og ærlighed betyder meget for mig. Så jeg spørger mig selv: Om min vægt skal være en hemmelighed?

Mit mål er at gå fra 88 kg til 72-75 kg (jeg er 175 cm høj). Mit samlede vægttabsmål er på omkring 15 kg. Jeg startede mit vægttabsforløb i slutningen af januar 2019. Indtil nu (maj 2020) har jeg tabt 10 kg. Min vægt mandag d. 18. maj 2020 var 77,8 kg. Allerede efter 3 måneder havde tabt i alt 8 kg!! De efterfølgende 5 måneder lå min vægt stabil og svingede +/- 2 kg. Hen over julen var vægtkurven opadgående efter alt for meget juleslik (Note til mig selv: næste år, skal jeg have en anden strategi, så jeg bedre kan styre det. Det var unødvendigt at spise løs). Nu har jeg besluttet, at de sidste kilo skal af. Den seneste måned har et fokus på gode vaner medført vægttab på 2 kg.

Jeg er røget i “slikfælden” i denne uge. Vi havde ekstra fredagsslik i slikskabet, og jeg tillod mig lige at smage lidt. Bare lidt. Men den ene håndfuld tog den anden. Også også lidt slik den næste dag og den næste dag… Det er svært at droppe sukker og slik, men det er nemt at falde tilbage. Men hermed meddelt om slikpause – BASTA

Vægttabsforløb og hvad der har virket for mig?

Motivationen bag et vægttabsforløb er afgørende for resultat. Jeg har brugt NLP til at identificere og styrke min motivation. Stil dig selv spørgsmålene: Hvad er det positive formål med vægttabet? Beskriv din nuværende situation. Beskriv din ønskede situation. Er formålet at komme væk fra nuværende situation, eller handler det om at komme hen i mod en ønsket situation? Hvad er det positive ved at opnå vægttab (Hvordan føles det, hvilket billede ser du af dig selv, hvad hører du andre sige til dig, hvad siger du til dig selv)? Hvilke ressourcer (fx resultatorienteret, disciplin, struktureret, detaljeorienteret mv.) kan du anvende positivt i vægttabsforløbet?, Hvordan skal det lykkedes og hvornår? Jeg har samlet mine personlige “noter” om mit vægttabsforløb her